Kollaboratív performanszunk szövege: Open PDF
EU4ART_Differences _Riga episode [HU]
Reflexió a Survival Kit 14 fesztivál és a Lettországi Művészeti Akadémia közös szervezésében megvalósult szakmai programban való részvételemről.
A projekt keretei:
Az EU4ART „Differences” || „Diversity – Artistic Research in the European Union” [Sokszínűség – művészeti kutatás az Európai Unióban] elnevezésű projekt keretében a négy partner intézmény, a Lettországi Művészeti Akadémia, a Római Művészeti Akadémia, a Magyar Képzőművészeti Akadémia és a Drezdai Képzőművészeti Akadémia különböző nyilvános rendezvényeken keresztül fejlesztik a művészeti kutatás területét. Az egyik ilyen esemény volt a Lettországi Művészeti Akadémia (LMA) és a Latvian Centre for Contemporary Art (LCCA) közös szervezésében megvalósuló, Claus Schöning Lam Yong (DE), Jobbágy Bernadett (HU), Nele Hartmann (DE) és Līva Rutmane-Kalniņa (LV) művészek által létrejött 2023. szeptember 8-i performatív akció, amelyre a Vidzeme piacon került sor a Survival Kit 14 kortárs művészeti fesztivál keretében. Az akció során az egyes kortárs alkotói gyakorlatokat és főképp azok kollektív kifejezésben való egyesítésének lehetőségeit kutatva a párbeszéd új formáit kerestük, hogy felelevenítsük a művészi folyamatszerűség változó természetét.
Ami történt, röviden:
Négy intenzív és inspiráló napot töltöttünk együtt. Az első két nap során előadásokon és workshopokon vettünk részt, valamint kortárs művészeti helyszíneket látogattunk Rigában, köztük a Survival Kit 14 kortárs művészeti fesztiválnak és egyben a performanszunknak is helyet adó, az utóbbi hónapokban üresen álló, Vidzeme piacot (Vidzemes tirgus, kistermelői piac), ahol a kiállítás installálása zajlott éppen. A workshopok egy részét a Survival Kit 14 fesztiválon kiállító művészek tartották, így a művészek egy részével (Angela Ferreira-val és Rebecca Pokua Korang-al) közvetlenebb kapcsolatba kerülhettünk az együtt töltött idő okán. A harmadik és negyedik nap volt arra szánva, hogy a performanszot közösen kitaláljuk, összerakjuk, és aztán a 4. nap délutánján bemutassuk. Közben természetesen elmentünk a kiállítás megnyitójára és az ahhoz kapcsolódó eseményekre is, sőt a képzőművészeti fesztivállal párhuzamosan zajló Homo Novus kortárs nemzetköz színházi fesztivál egy-egy eseményére is eljutottam, eljutottunk.
A kérdés nyitott volt: 4 idegen, 2 nap ismeretség után, 2 (azaz másfél) nap alatt párbeszédbe tud-e kerülni egymással, és ebből a párbeszédből meg tud-e fogalmazni valamit a közönség felé is? Antra Priede rektor-helyettes, az LMA kurátor képzésének vezetője, a nyitó workshopunk során jelezte, hogy az is lehet, hogy ez nem történik meg; és annak is van értelme. Tanulni a nem sikerült helyzetekből, elismerni, ha valami nem működik vagy működtethető – ennek úgyszintén értéke van. Alapvetően persze azon dolgoztunk, hogy működjön a dolog, és hogy négy szoliter akció vagy prezentáció helyett egy közös, összefonódó helyzet jöjjön létre, melyben egyenlő partnerei vagyunk egymásnak. Az idei Survival Kit kiállítás témájához kapcsolódva – Long-distance Friendships (curated by Inga Lāce and Alicia Knock) –, performanszunk a távolság és közelség kérdéseire reflektált, valamint általában véve a művészet és konkrétan a saját művészeti kutatásaink helyére és szerepére ebben a relációban. Lazán értelmezett, önmagunk számára meghatározott időkeretünk egy „Zoom meeting-nyi idő” volt, mely azonban már az esemény kezdése előtt, a konferálás ideje alatt is futott a háttérben, kivetítőn.
Workshopok és előadások:
Stúdió és kiállítás látogatás:
Riga episode – performatív akció
Az akcióban egy érintés gyakorlás részt is elhelyeztem, ami a kutatásom egy pici szeletének közvetlen és gyakorlati tapasztalására hív. Indirekt módon. És közben nagyonis direkten.
Kihívás, mert csak egészen rövid idő van az érintés valódi figyelésére, az abban levésre, hiszen a performansz folyik máris tovább, s a projektor mindeközben is vetíti az épp aktuális ‘operatőr’ által közvetített képeket. Valami talán így is megjelenik; valami talán így is elvihető belőle.
Kollaboratív performanszunk szövege: Open PDF
BIO-k: a Survival Kit oldalán
Képek: az EU4art FB oldalán
The documented performance also showcased pieces by Adela Součková from her installation „One for Birth, Two for Place, Three for Struggle, Four for Form, Five for Rest, Six for Pleasure, Seven for Death,” created between 2017-2023.