Onopordum performance

Lakásszínház akkor és most – Halász Péter és Koós Anna interjúk

Akkor a magánlakás mint védett tér, mint a privát szféra szentsége, politikai menedék és kényszer volt. Ma ez inkább gazdasági kényszer, vagy a privát – publikus helyzettel való játék. De aktuális kultúrpolitikai folyamatok hatása is.

Akkor:

Halász „1969-ben alapított Budapesten saját színházat, a Kassák Ház Stúdiót. 1972-ben A skanzen gyilkosai című előadásukat betiltották, működési engedélyüket megvonták. Társulata a Dohány utca 20. sz. IV. emelet 25. alatti lakásban (Halász Péter és Koós Anna lakásában) folytatta színházi tevékenységét.” [- Litera, 2023]

Litera cikk, 2023: https://litera.hu/magazin/osszeallitas/nyolcvaneves-lenne-halasz-peter.html

Kisinterjú, 2003: https://litera.hu/magazin/tudositas/karom-izmosodik.html

Nagyinterjú, vol.1., 2004: https://litera.hu/magazin/tudositas/az-eroszak-a-legnagyobb-uzlet.html

Nagyinterjú, vol.2., 2004: https://litera.hu/magazin/tudositas/az-ido-szelen.html

„A lakás tulajdonképpen a magánélet, az intim szféra, maximum baráti összejövetelek helyszíne. Mivel nem volt munkahelyünk, a lakásunk sem csak a magánéletre szorítkozott. (Ehhez hasonló volt például Bálint Endre festőművész műterme is.)” [- Szombat, 2010]
„Nem volt olyan éles határ a szereplők és a közönség között, mint egy proszcénium színházban. Ugyanazok az emberek jöttek hozzánk éveken át, és ez teremtett egy olyan aurát körénk, hogy akkor is történt valami, ha csak a lábunkat lógattuk vagy a levegőbe bámultunk. Ennek megvoltak a játékszabályai. Egy lakáson belül természetes, hogy a közönség és a szereplők fizikai közelségben vannak.”
„… akkor minden sértette a köz erkölcsét, így például a King Kong fallosza, amit egy élő ember „alakított” piros úszósapkában. Igen ám, de mi nem a köznek, hanem lakásban játszottunk. „

Interjú Koós Annával, 2010: https://www.szombat.org/politika/4041-akkor-is-tortent-valami-ha-csak-a-labunkat-logattuk